Resultaten en inspectie
We bieden onderwijs bieden dat zoveel mogelijk aansluit bij individuele leerbehoeften van een kind.
We bieden onderwijs bieden dat zoveel mogelijk aansluit bij individuele leerbehoeften van een kind.
De groepen 3 t/m 8 maken twee keer per jaar de CITO-tussentijdse toetsen. De uitslag van deze toetsen worden besproken met de leerkracht, met de IB-ers en in het managementteam. Aan de hand van de uitkomsten worden doelen gesteld. We zien dat de resultaten van lezen schoolbreed goed zijn. Het is wel van belang dat kinderen blijven lezen. Veel lezen levert een uitbreiding van de woordenschat en een beter leesbegrip op. De bibliotheek speelt hierin een belangrijke rol.
De vakken begrijpend lezen en rekenen vragen blijvend de aandacht. We hebben hiervoor de taalmethode ‘Taalactief’ voor de groepen 4-8 en ‘Taaloceaan’ voor groep 3. Daarnaast gebruiken we voor begrijpend lezen o.a. de methode Nieuwsbegrip.
Voor het vak rekenen gebruiken we de nieuwe methode 'Wereld in Getallen 5'. Voor een goede uitleg gebruiken we het EDI-model. Dit is een instructiemodel, wat helpt een uitleg in verschillende stappen te geven. In ons rekenonderwijs willen we een goede, doorgaande leerlijn van groep 1 t/m 8, waarbij we aansluiten bij de kerndoelen, op de kinderen en op hun manier van leren.
Elk schooljaar maakt groep 8 de eindtoets, die vanaf dit jaar de doorstroomtoets heet.. Dit is een onafhankelijk meetinstrument. Hierbij kijken we hoe de leerlingen scoren voor rekenen en taal over hun hele schoolperiode van acht jaar. We maken gebruik van de IEP-doorstroomtoets van ICE. Deze toets past bij de identiteit van de school en bij onze leerlingpopulatie.
We willen benadrukken dat de resultaten van de eindtoets voortvloeien uit de hele schoolperiode van de kinderen. De hele school voelt zich dus verantwoordelijk voor de uitkomsten. Op de laatst afgenomen eindtoets hebben we een mooie scores behaald. Voor meer informatie, zie de schoolgids.
Inspectiebezoek
In juni 2019 hebben we inspectiebezoek gehad. Een dag lang hebben twee inspecteurs in onze school rondgekeken en hebben ze met leerkrachten, leerlingen, teamleiders, directie, Intern Begeleiders en bestuursleden gesproken. De bevindingen van de klassenbezoeken, de gesprekken en de bestudering van documenten bepalen uiteindelijk het resultaat. Als school kunnen we terugkijken op een positief bezoek. De inspecteurs waren positief over de kwaliteit van het onderwijs op de Rehobothschool en ze hebben de school het basisarrangement toegekend. Tevens zijn er aanbevelingen gedaan, die wij verwerkt hebben in het schoolplan. Dit betekent dat de inspectie geen belangrijke aanwijzingen gevonden heeft om te veronderstellen dat er gebreken zijn in het onderwijs. Het inspectierapport kunt u terugvinden op de website van de inspectie.
Naast de identiteit van de school kunt u veel lezen over de algehele organisatie van de school. De organisatie van de zorg en de begeleidingsstructuur komen eveneens ter sprake.
Een MooiMerk website